Russia's RT Fumes After Facebook Blocks 'Wildly Popular' Page

Russia’s RT Fumes After Facebook Blocks ‘Wildly Popular’ Page

/ 02:20 AM February 20, 2019

Facebook has blocked a popular page run by Russian state TV channel RT, the channel’s editor said Monday, criticising the move as an attack on media rights.

“We had a subsidiary project in English, In the Now. The project was wildly popular — 2.5 billion views and four million subscribers on Facebook alone!” RT editor-in-chief Margarita Simonyan said on her Telegram social network account. She said a report aired by CNN about the project being financed by the Russian state led to “Facebook immediately blocking us! Without presenting any of the accusations.” “We didn’t violate any Facebook rules,” Simonyan said.  Facebook told AFP the move stemmed from an information policy on the origin of some content. “People connecting with Pages shouldn’t be misled about who’s behind them,” Facebook said.

“Just as we’ve stepped up our enforcement of coordinated inauthentic behavior and financially motivated spam over the past year, we’ll continue improving so people can get more information about the Pages they follow,” it added. Simonyan said it should not be an issue that the page did not disclose its Russian funding to visitors. It was not possible to access the In the Now Facebook page on Monday.

A YouTube channel describes the project as striving “to build a community of mindful media consumers around important, curious and purpose-driven content.” Launched on YouTube in March 2014, it makes no mention of any affiliation with RT or Russia and reports over 2.8 million views.  Facebook told AFP it was doing a phased roll-out of an update for Pages with large audiences to provide more information on which countries they are primarily managed from. “We’ll be reaching out to administators of these Pages to ask that they disclose this additional information and their affiliation with their parent company to get back on the platform,” it said.

Kremlin spokesman Dmitri Peskov said RT deserved a detailed explanation for the move and added that many large internet companies were used by governments as “a means of pressure on Russian media.” The topics of the most recent RT videos include cleaning up the oceans, the yellow vest protests in France, the rise of atheism and Russian football hooligans. The EU-funded project EU vs Disinfo, a campaign to “respond to pro-Kremlin disinformation”, has said In the Now was launched to attract younger audiences turned off by RT’s political stories.

Don't miss out on the latest news and information.
TAGS: Facebook
For feedback, complaints, or inquiries, contact us.
Your subscription could not be saved. Please try again.
Your subscription has been successful.

Subscribe to our daily newsletter

By providing an email address. I agree to the Terms of Use and acknowledge that I have read the Privacy Policy.

We use cookies to ensure you get the best experience on our website. By continuing, you are agreeing to our use of cookies. To find out more, please click this link.